درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
MVP چیست؟

MVP چیست؟ تعریف حداقل محصول قابل عرضه

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۳۹۹/۱۱/۳۰

ایجاد استارتاپ مسیری پر از آزمون و خطا و چالش است. موارد زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید، از ایجاد یک ایده برجسته تا سرمایه گذاری در بازاریابی برای ارائه محصول. این روشی است که به طور معمول هر استارتاپی دنبال می‌کند. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها اذعان دارند که ساخت محصول در وهله اول ضروری نیست. اگر می‌خواهید موفقیت فیس بوک‌، علی‌بابا یا دیجیکالا را تکرار کنید، بهتر است ابتدا مطالعه کنید MVP چیست و سپس اقدام به ساخت آن کنید. این پست مفیدترین حقایق در مورد رویکرد اساسی MVP را پوشش می‌دهد.

MVP چیست؟ توضیحی مختصر و مفید!

حداقل محصول مناسب (MVP) مفهومی است که از فلسفه Lean Startup گرفته شده است. این موضوع، تأثیر یادگیری در توسعه محصول جدید را برجسته می‌کند. این مفهوم در مورد نسخه ای از یک محصول جدید است که به تیم‌ها اجازه می‌دهد حداکثر میزان یادگیری معتبر درباره مشتری را با کم‌ترین تلاش جمع آوری کنند. 

MVP پس از توصیف این مفهوم توسط اریک ریز در کتاب خود « The Lean Startup 2009» محبوب شد.

فلسفه اصلی در مفهوم MVP چیست؟

پیش فرض ایده MVP این است که شما محصولی مرتبط تولید می‌کنید که می‌توانید به مشتریان ارائه دهید و رفتار واقعی آن‌ها با محصول یا خدمات را مشاهده کنید. نکته بسیار مهم در اینجا این است که درک کنیم اطمینان از اینکه مصرف کنندگان واقعا در رابطه با یک محصول چه کاری انجام می‌دهند قابل اعتمادتر از پرسش از آن‌ها است که چه کاری انجام می‌دهند.

بهتر است بگوییم MVP مخفف عبارات زیر است:

حداقل: مجموعه‌ای اساسی از ویژگی‌های محصول.

محصول: اکنون برای استفاده آماده است.

قابل ارائه: برای مشتریان ارزش ایجاد می‌کند و آن‌ها حاضر به پرداخت پول هستند.

مفهوم لین استارت‌آپ به ما می‌آموزد که هر فرآیند ایجاد کسب‌وکار باید با این سوال شروع شود که آیا کاربران به این محصول خاص نیاز دارند؟  هدف MVP راه اندازی یک شرکت نوپا با منابع کم‌تر یا هزینه کم‌تر نیست. در واقع، هدف به حداقل رساندن خطرات با تمرکز بر روی مشتریان، به دست آوردن بازخورد و تکرار این فرایند است. MVP مفهومی است که از ابتدا طراحی می‌شود و سپس در بازار آزمایش می‌شود تا ببیند آیا پتانسیل موفقیت دارد یا خیر. برای عبور از این آزمایش، محصول فقط به قابلیت‌های اساسی نیاز دارد. با کمک نسخه MVP می توانید پتانسیل محصول را تعریف کنید. روش حداقل محصول مناسب برای توسعه محصولات مختلف از جمله وب سایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه به طور گسترده استفاده می‌شود.

معنی دقیق‌تر عبارت «قابل عرضه» چیست؟

منظور از قابل عرضه بودن یا مطلوب بودن چیست؟ مطلوبیت به معنای ارائه ارزش کافی به مشتریان است. به طور کلی، توسعه MVP برای اطمینان از قابل عرضه بودن محصول استفاده می‌شود. کمپ سرواژه‌ای برای MVP است که معادل «کم‌ترین محصول پذیرفتنی می‌باشد»

طبق تجربه، تقریباً ۶۰ درصد از عملکرد یک محصول متوسط ​​اصلا استفاده نمی‌شود. متاسفانه این عملکرد به نظر می‌رسد مانند اتلاف منابع توسعه است. با این حال، یک محصول مناسب خواسته‌های کاربر را برآورده می‌کند. تعادل بین مفاهیم «قابل عرضه» و «حداقل» بسیار مهم است تا مطمئن شوید محصولی را ایجاد می‌کنید که کاربران دوست داشته و از آن استفاده می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع می‌توان از تصویر زیر استفاده نمود.

مزایای اصلی MVP چیست؟

Minimum Viable Product به شما در دستیابی به اطلاعات اولیه کمک خواهد کرد که علاقه مشتریان بالقوه شما به محصول شما را تأیید می‌کند. وقتی نتایج مرحله MVP مثبت باشد، چراغ سبز را برای تهیه نسخه کامل دریافت می‌کنید.

تولید و آزمایش MVP مزایای زیر را برای شما فراهم می‌کند:

  • با اطمینان از سرمایه گذاری در محصولی که به احتمال زیاد مورد استقبال قرار خواهد گرفت، در منابع و وقت خود صرفه جویی کنید. 
  • امکان تجزیه و تحلیل اینکه محصول برای کاربران بالقوه جذاب باشد.
  • شناسایی روندهایی که می‌توانید اعمال کنید.
  • جذب سرمایه گذاران در مراحل اولیه.
  • درخواست پایگاه کاربری بالقوه.
  • صرفه جویی در وقت و هزینه برای تولید محصول نهایی.

چالش‌های احتمالی MVP چیست؟

غالبا شرکت‌ها و تیم‌ها اصطلاح MVP را به کار می‌برند اما معنای واقعی و کاربرد مورد نظر را درک نمی‌کنند. این عدم درک MVP معمولا منجر به این باور می‌شود که آن‌ها می‌توانند کم‌ترین میزان عملکرد محصول را بدون معیارهای اضافی ارائه دهند. حتی گاهی اوقات افراد MVP را که تمرکز آن روی یادگیری است، با MMF (حداقل ویژگی قابل فروش) یا MMP (حداقل محصول قابل فروش) که روی درآمد متمرکز هستند اشتباه می‌گیرند.

تیم‌ها بدون توجه به بازخوردی که می‌گیرند، ممکن است آنچه را که MVP در نظر می‌گیرند بدون تغییر بیش‌تر در آن محصول ارائه دهند.

نمونه شرکت‌هایی که از MVP شروع به کار کرده‌اند.

امروز بسیاری از مشاغل شکوفا وجود دارد که از رویکرد MVP شروع شده‌اند و شما قطعا آن‌ها را می‌شناسید.

  • گوگل
  • فیس بوک
  • توییتر
  • Foursquare
  • اینستاگرام
  • نت فلیکس
  • سنگریزه
  • واتس اپ و موارد دیگر.

در اینجا برخی از جزئیات مربوط به تجربیات آن‌ها آورده شده است:

  • در ابتدا، فیس بوک یک شبکه اجتماعی برای تعداد کمی از کاربران بود که برای جمع‌آوری بازخورد کاربران ایجاد شد. فیسبوک در واقع از دانشگاه هاروارد آغاز شد. نسخه 1.0 آن شامل یک صفحه پروفایل، درخواست‌های دوستی و گزینه ارسال پیام بود. امروز همه ما فیس بوک را به عنوان یک شبکه اجتماعی چند منظوره با ویژگی‌های مختلف مانند اشتراک عکس‌، عکس العمل‌ها‌، خبرها، رویدادها، مدیریت تبلیغات، ویدئوی لایو و موارد دیگر می‌شناسیم. تفاوت نسخه‌ اولیه با نسخه فعلی بسیار متمایز است.
  • Foursquare شرکت دیگری است که با موفقیت از اصول MVP استفاده کرده است. این شبکه اجتماعی مبتنی بر مکان است. این کار فقط به عنوان یک MVP تک ویژگی آغاز شد و فقط ورود به سیستم و استفاده از امکانات رقابتی را ارائه می‌داد. پس از اعتبار سنجی ایده با تعداد کاربران در حال رشد، تیم Foursquare شروع به افزودن ویژگی‌های بیش‌تر مانند راهنماهای شهر و توصیه‌ها کرد.
  • Pebble یک مارک تجاری معروف ساعت‌های الکترونیکی است. برخی از مشکلات مربوط به بودجه سرمایه گذاران در این شرکت وجود داشت‌، بنابراین بنیانگذار به یک کمپین تأمین مالی سرمایه گذاری روی آورد. او از یک سایت Kickstarter استفاده کرد و با کسب بیش از ۱۰ میلیون دلار از افراد مورد نظر برای حمایت از توسعه‌، موفق‌ترین پروژه در آنجا شد. او به سادگی یک فیلم توضیحاتی را برای نشان دادن نمونه اولیه (MVP) ضبط کرد و از مشتریان علاقه مند خواست که کمک کنند.
  • توییتر ریشه در بستر پلتفرم Odeo دارد. یکی از ایده‌ها در مورد به روزرسانی با گروهی از افراد و پیام رسانی با نام twttr بود. اولین MVP توسط کارمندان Odeo استفاده شد و به تیم توسعه پیشنهاد داد تا توییتر را به صورت عمومی منتشر کند.

چگونه می‌توان MVP را برنامه ریزی کرد؟ راهنمای گام به گام

برخی از مراحل اساسی مربوط به تولید MVP و بحث در مورد جزئیات مربوط به آنچه در هر مرحله اتفاق می‌افتد وجود دارد. این فرایند با این مراحل مهارت‌های شما در رابطه با نحوه تعریف و اولویت بندی ویژگی‌ها ارتباط دارد.

۱ شناسایی نیازهای جهانی تجارت

ابتدا باید نیاز واقعی محصول خود را در بازار شناسایی کنید. این نیاز می‌تواند سازمانی یا فردی باشد. تجزیه و تحلیل وضعیت رقبا در حال حاضر یک نیاز حیاتی است. این به شما کمک می‌کند تا  دقیقا محصولی را که برای موفقیت لازم دارید تعیین کنید. پس از تعریف نیاز به محصول خود، باید اهداف بلند مدت تجاری را که قصد دارید به آن برسید تعیین کنید. در این مرحله نیز مهم است که درک کنید چه چیزی موفقیت محصول شما را تعریف می‌کند.

۲ نقشه برداری از سفرهای کاربر

ترسیم سفرهای کاربران راهی عالی است برای اطمینان از اینکه کاربران شما تجربه مثبتی با استفاده برنامه شما دارند یا خیر. این مورد به طور معمول امکان مشاهده محصول شما از دید کاربر را فراهم می‌کند. این نقشه نگاری نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید برنامه را به روشی مناسب برای مصرف کنندگان طراحی کنید. 

برای ایجاد سفر کاربر، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کاربر را شناسایی کنید
  • اقدامات (مشاغل) را شناسایی کنید
  • پایان داستان را مشخص کنید

۳ اضافه کردن یک نقشه مزایا و معایب

اولین تجربه با جریان کاربری کاربر احتمالا به ایجاد نقشه درد و سود برای هر عمل منجر خواهد شد. این نوع نقشه به شما امکان می‌دهد تمام نقاط درد کاربر و دستاوردهای کاربر در هنگام پرداختن به هر درد را شناسایی کنید. این روش اجازه می‌دهد تا مشخص کنید که بیش‌ترین پتانسیل ارزش افزوده را در کجا دارید.

۴ انتخاب ویژگی‌های مناسب برای ساخت

اکنون می‌توانید تشخیص دهید کدام ویژگی‌ها را باید در MVP خود بگنجانید. همچنین، شما می‌توانید مشخص کنید چه ویژگی‌هایی در نقشه راه محصولتان دارای اولویت کم‌تری است.

ابزارهای موثری برای تصمیم گیری در مورد ویژگی های لازم برای مقاوم سازی MVP وجود دارد.

  • بیانه‌ فرصت‌ها: می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا متوجه شوید در نهایت چه ویژگی‌هایی قرار است در محصول خود استفاده کنید.
  • تقسیم بندی ویژگی‌ها: این فرایند به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های مناسب را در نقشه راه انتخاب کنید. 
  • اولویت بندی ویژگی‌ها: با کمک ماتریس‌های قدرتمند برای اولویت بندی، شما می‌توانید قسمتی از ویژگی‌ها که بیش‌ترین تاثیر را روی محصول شما خواهند داشت شناسایی کنید. ماتریس اولویت بندی کمک می‌کند که شما در مورد انواع ویژگی‌ها برای اضافه کردن در MVP خود بهتر تصمیم بگیرید.

 مرحله بعد از MVP چیست؟

پس از راه اندازی MVP‌، زمان جمع آوری بازخورد است. کاربران شما به شما کمک می‌کنند کمبودهای محصولتان را شناسایی کرده و از اعتبار بازار اطمینان حاصل کنید. این بازخورد به شما امکان می‌دهد ایده‌های جدیدی را براساس تحقیقات رفتار کاربر پیگیری کنید. یادگیری، آزمایش و اندازه گیری را ادامه دهید تا محصول نهایی شود.

نتیجه گیری

در صورت تصمیم برای شروع کار جدید مطمئنا ایجاد MVP به شما کمک خواهد کرد. مهم ترین واقعیت این است که به محض راه اندازی MVP، ممکن است نظرات مفیدی را جمع آوری کرده و در صورت لزوم در محصول خود تغییراتی ایجاد کنید.

منبع: WELLDONEBY

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید