درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
مارکتینگ پلن چیست؟ | what is marketing plan

مارکتینگ پلن چیست – هر آنچه باید بدانید

تیم محتوایی پی‌پینگ در اخبار پی‌پینگ ۱۳۹۹/۰۹/۱۹

پس از حقوق سرانه‌ی کارمندان، بازاریابی معمولا بیش‌ترین هزینه‌ها را برای اغلب کسب‌وکارها به همراه دارد. به عنوان یک صاحب کسب‌وکار یا بازاریاب، آیا نمی‌خواهید مطمئن شوید که بودجه‌ی بازاریابی شما در حالت بهینه‌ای مصرف می‌شود؟ قبل از جواب دادن به این سوال ابتدا باید به سوال مهم‌تری پاسخ دهیم که مارکتینگ پلن چیست؟ در عمل خیلی از کسب‌وکارها روش‌های مختلف بازاریابی را بدون داشتن یک برنامه یا پلن موثر امتحان می‌کنند و با موفقیت‌های اندکی رو به رو می‌شوند. و یا حتی ممکن است شانس با آن‌ها یار باشد و سودهای زیادی از بازاریابی دریافت کنند اما به جایی برسند که دیگر نتوانند روش‌ها و تاکتیک‌های خود را مقیاس پذیر کنند تا به رشدهای ثابت و دائمی برسند. در این مقاله از تیم محتوایی پی‌پینگ، می‌آموزید که چگونه کسب‌وکار خود را از لحاظ استراتژیک رشد دهید و با استفاده از یک مارکتینگ پلن مشخص، نرخ بازگشت سرمایه‌ را بیشینه کنید. 

مارکتینگ پلن چیست؟

مارکتینگ پلن یک گزارش است که برنامه بازاریابی شما را در سال، فصل یا ماه پیش‌ رو فهرست بندی کرده و نمایش می‌دهد. معمولا موارد مفید ذکر شده در یک مارکتینگ پلن چیست؟

  • نمایش کلی از اهداف بازاریابی و تبلیغات کسب‌وکار
  • توضیح موقعیت فعلی بازاریابی در کسب‌وکار
  • یک خط زمانی مشخص که تعیین کند هر کاری در چه زمانی طبق استراتژی به پایان می‌رسد
  • شاخص‌ عملکردهای کلیدی (KPI) که به دنبال ارزیابی و رصد کردن آن‌ها هستید
  • توضیح مناسبی از بازار هدف تجارت و نیازهای مشتریان

در فرایند تولید یک مارکتینگ پلن خوب، به ناچار گام‌هایی را طی می‌کنید که منجر به فکر کردن بیش‌تر در مورد استراتژی بازاریابی می‌شود و به دنبال آن استراتژی پخته‌تری نیز حاصل می‌شود. هم‌چنین یک مارکتینگ پلن کمک می‌کند تمرکز کسب‌وکار بر روی اهداف سطح بالای مارکتینگ حفظ شود. 

مراحل ایجاد یک مارکتینگ پلن چیست؟

محدوده‌ی مارکتینگ پلن بسته به هدفی که دنبال می‌کنید و نوع کسب‌وکار می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، ممکن است بخواهید یک مارکتینگ پلن برای نمایش تمام استراتژی بازاریابی شرکت ایجاد کنید و یا ممکن است بخواهید تنها در مورد یه حوزه‌ی خاص مثل SEO، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا این مارکتینگ پلن را تهیه کنید. در ادامه گام به گام مراحل ایجاد یک مارکتینگ پلن را طی هفت گام بررسی می‌کنیم. 

۱ ایجاد خلاصه‌‌ای ساده و قابل اجرا

باید سعی کنید از همان ابتدا به صورت درست و اصولی اقدام به ایجاد مارکتینگ پلن کنید. هدف این است که افراد به خاطر جذابیت مارکتینگ پلن شما ناخودآگاه ترغیب به خواندن آن شوند، بنابراین طراحی پلن خود را از حالت سادگی و یکنواختی خارج کنید. یکی از راه‌های ترغیب کاربران به مطالعه‌ی مارکتینگ پلن، استفاده از یک خلاصه‌ی کاربردی و جذاب است. این خلاصه شامل اهداف شرکت، موفقیت‌های بازاریابی کنونی، برنامه‌های آینده، و سایر حقایق مکتوب که اهمیت دارند، می‌باشد. می‌توانید از این مقدمه برای شروع و پیش بردن مارکتینگ پلن استفاده کنید. به یاد داشته باشید موارد زیر را حتما در خلاصه‌ی ابتدائی لحاظ کنید. 

  • اهداف بازاریابی ساده
  • معیارهای اندازه‌گیری سطح بالا
  • افتخارات مهم شرکت
  • حقایق برند شما
  • داستان‌ها کوتاه از کارمندان شرکت
  • اهداف و برنامه‌های آینده

سعی کنید خلاصه‌ی اجرایی را در حد امکان کوتاه و مختصر نگه دارید. نیازی به نوشتن رمان نیست، پس متن باید حداکثر در ۳ تا ۴ پاراگراف خلاصه شود. به یاد داشته باشید تنها اگر مخاطب از این چند پاراگراف راضی بود به سراغ ادامه‌ی مارکتینگ پلن می‌رود. 

۲ اهداف بازاریابی بر اساس شاخص‌های معین مارکتینگ پلن

پس از اتمام خلاصه‌ی اجرایی، نوبت به فهرست اهداف بازاریابی شرکت می‌رسد. این قسمت یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک مارکتینگ پلن کلی است؛ بنابراین زمان مناسبی صرف آن کنید و تا حد امکان واضح و شفاف بنویسید. به عنوان یک اصل نانوشته، تا جایی که می‌توانید مشخص بنویسید. پیشنهاد می‌شود اهدافی را تعیین کنید که روی ترافیک سایت، نرخ‌های تبدیل و موفقیت مشتریان تاثیر داشته باشد و حتما از اعداد واقعی استفاده کنید. 

از اهداف مبهم مانند موارد زیر جلوگیری کنید:

  • جذب فالوور‌های بیش‌تر در توییتر
  • نوشتن مقاله‌های بیش‌تر
  • ایجاد ویدئوهای بیش‌تر در یوتیوب
  • افزایش نرخ ماندگاری
  • کاهش نرخ پرش

به جای استفاده از عبارات بالا، از شاخص عملکردهای کلیدی (KPI) و درصدی که می‌خواهید تغییر ایجاد کنید برای گزارش دادن استفاده کنید. همچنین بهتر است یه زمان مشخص برای رسیدن به این اهداف مشخص شود. برای اصلاح موارد بالا می‌توان از اهداف پیشنهادی زیر به جای آن‌ها استفاد کرد:

  • رسیدن به ۱۰۰ فالوور جدید توییتر در ماه
  • نوشتن پنج مقاله‌ی جدید در ماه
  • ساخت ۱۰ ویدئوی یوتیوب در سال
  • افزایش ۱۵ درصدی نرخ ماندگاری تا سال ۲۰۲۰
  • کاهش ۵ درصدی نرخ پرش تا آخر سه ماه‌ی اول
  • ساخت یک دوره‌ی آموزشی آنلاین و ایجاد ۱۰۰۰ لید جدید

۳ پرسونای کاربر را هدف بگیرید

در این بخش شاید پرسونا را به طور مستقیم نتوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های مارکتینگ پلن معرفی کرد، اما به نظر می‌رسد قرار گرفتن پرسونا ارزش بالایی برای مارکتینگ پلن ایجاد کند. تاثیر پرسونای کاربران در ایجاد یک مارکتینگ پلن چیست؟ باید همواره از خود سوال کنید چگونه می‌توانید درست‌ترین بازدیدکنندگان را جذب کنید، نه این که فقط به دنبال جذب حداکثر تعداد بازدیدکنندگان باشید. مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند؟ اهداف آن‌ها چیست؟ بزرگترین مشکلات آن‌ها چیست؟ چگونه کسب‌وکار شما می‌تواند مسائل آن‌ها را برطرف کند؟ جواب دادن به این سوالات نیاز به تحقیقات زیادی دارد اما برای اخذ اطلاعاتی که نیاز دارید ضروری است. 

بعضی از راه‌های دستیابی به داده‌های پرسونای کاربر:

  • مصاحبه گرفتن با کاربران (به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین)
  • تحقیق روی یک گروه متمرکز از کاربران
  • تحقیق بر سایر شرکت‌هایی که در صنعت شما فعالیت می‌کنند
  • گرفتن نظرسنجی از کاربران

با استفاده از داده‌های بالا باید یک «راهنمای پرسونای کاربران» ایجاد کنید. این راهنما شامل عادت‌های اخلاقی، سلایق، اهداف، نیازمندی‌ها و دسته بندی انواع مخاطبان شماست.

۴ تحلیل رقبا به صورت دقیق

گام بعدی در چک‌ لیست مراحل ایجاد یک مارکتینگ پلن چیست؟ بخش تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند بدانید رقبای اصلی شما چه کسانی هستند، چا اقداماتی انجام می‌دهند، و چگونه باید برای خود جایگاهی در میان آن‌ها ایجاد کنید. ایجاد چنین جایگاهی می‌تواند با تمرکز بر فعالیت‌های خاص و متمایز و یا ارتقای سطح خدمات باشد که حتی بتواند منجر به پیشی گرفتن شما از آن رقبا شود. تحلیل رقبا در کسب‌وکارهای محتوایی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

معمولا باید موارد زیر را در آنالیز رقیبان شرکت بررسی کنید:

  • تیم بازاریابی آن‌ها کیست؟
  • تیم رهبری و مدیریتی آن‌ها چه کسانی می‌باشند؟
  • استراتژی مارکتینگ آن‌ها چگونه است؟
  • استراتژی فروش‌ آن‌ها چیست؟
  • استراتژی فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی آن‌ها چیست؟
  • حجم بازار و ظرفیت‌های مالی رقبا چگونه است؟
  • رشد سالانه‌ی شرکت‌ها
  • تعداد کاربران رقبا و پرسونای مشتریان آن‌ها

 ۵ شرایط اولیه‌ی مهم

برای برنامه ریزی و شکل دهی یک مارکتینگ پلن کارآمد برای آینده، نیاز داریم که وضعیت حال خود را به خوبی بررسی کنیم. قبل از هر گونه اقدامی برای پیشرفت‌های بعدی، باید یک ناحیه‌ی مشخص فعلی از برایند فعالیت‌های صورت گرفته داشته باشیم. این ناحیه به ما کمک می‌کند تا پیشرفت‌ها و فعالیت‌های آینده‌ی خود را نسبت به آن بسنجیم. همچنین می‌توان در آینده بررسی کرد که چه مواردی کارآمد بوده و چه مواردی سودی به همراه نداشته‌اند. برای تاثیر گذاری بیش‌تر این داده‌ها می‌توانید از نمودارها برای رسم و تصویرسازی شرایط کسب‌وکارتان استفاده کنید. 

۶ استراتژی مارکتینگ قابل اجرا

پس از گنجاندن همه‌ی اطلاعات متنی و معیارهای سنجش مارکتینگ پلن، نوبت به معرفی قدم به قدم استراتژی مارکتینگ و بازاریابی می‌رسد. در این مرحله نیز بهتر است از نمودارهای بصری برای نمایش محتوای خود بهره ببرید. استفاده از یک نقشه‌ی ذهنی می‌تواند راه خوبی برای ترسیم تعاملی و در هم‌تنیده‌ی استراتژی بازاریابی باشد. همچنین با استفاده از فلوچارت و داشتن تفکری شیئ‌گرا می‌توان به زیبایی نشان داد که مارکتینگ پلن چیست.

۷ راهنمای ارزیابی و ردیابی نتایج

از یک خلاصه و توضیح کوتاه برای نشان‌ دادن روش‌ها و ابزارهایی جهت ردیابی و اندازه گیری نتایج پلن خود استفاده کنید. این راهنما در انتهای مارکتینگ پلن جای گرفته و آن را خاتمه می‌دهد. مانند سایر بخش‌های مارکتینگ پلن، می‌توانید به تناسب برنامه‌های خود عمق مطالب درج شده را تنظیم کنید. اما بهتر است از راهنمایی‌هایی شفاف و واضح بهره ببرید و به سادگی و دقیق مشخص کنید چگونه نتابج  کار را دنبال می‌کنید. 

در کم‌ترین حالت ممکن راهنمای ارزیابی نتایج باید به سوالات زیر جواب دهد:

  • چه چیزهایی را می‌خواهید ردیابی کنید؟
  • چگونه آن نتایج را ردیابی می‌کنید؟
  • در چه بازه‌های زمانی اقدام به اندازه‌گیری نتایج می‌کنید؟

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید