درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
اینشورتک چیست؟

اینشورتک چیست؟ | رد پای تکنولوژی در صنعت بیمه

تیم محتوایی پی‌پینگ در فین تک ۱۴۰۰/۰۲/۰۵

اینشورتک (Insurance Technology | Insurtech) یا فناوری بیمه، دسته‌ی گسترده‌ای از فناوری‌های همواره در حال تغییر است که در صنعت بیمه استفاده می‌شود. هر فناوری که توسط شرکت‌های بیمه برای افزایش کارایی فعالیت‌های خود به کار گرفته می‌شود، می‌تواند به عنوان اینشورتک شناخته شود.

در ادامه با چند نمونه‌ی متداول از اینشورتک و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در صنعت آشنا خواهید شد.

اینشورتک چیست؟

اینشورتک می‌تواند هر فناوری جدیدی باشد که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یا ساده‌سازی فرایندهای بیمه توسط شرکت‌های بیمه استفاده می‌شود. اینشورتک زیرمجموعه‌ای از دسته فناوری‌های گسترده‌تر فین تک است—فناوری جدیدی که در جهت بهبود عملکرد و درآمد نهایی، برای شرکت‌های مالی معرفی شده است. همانند فین تک، اینشورتک نیز به طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها اشاره دارد؛ بنابراین مشخص کردن یک ویژگی یا کاربرد خاص برای اینشورتک دشوار است.

اینشورتک همچنین ممکن است به شرکت‌هایی که این فناوری‌ها را به وجود می‌آورند نیز اشاره داشته باشد. از سال 2010 تا 2019، که تقریبا 9 سال ابتدایی اینشورتک در نظر گرفته می‌شود، حدود 16.5 میلیارد دلار به شرکت‌های استارتاپ در حوزه‌ی اینشورتک وارد شده است.

اینشورتک چگونه کار می‌کند؟

از آن‌جایی که این نوع فناوری‌ها جدید هستند، کاربردهای آن دائما در حال تغییر و تکامل هستند. به طور کلی، اینشورتک روندهای داخلی شرکت را تسریع می‌کند و ارتقا می‌دهد، تجربه‌ی مشتریان را بهبود می‌بخشد و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت بیمه می‌شود.

یک نگرانی در مورد اینشورتک، مسئله‌ی حفظ حریم شخصی است. شرکت‌های بیمه، اطلاعات حساسی را از مشتریان خود حفظ می‌کنند؛ بنابراین هر فناوری جدیدی که معرفی شود باید دارای پروتکل‌های امنیتی قوی باشد.

چت‌بات‌ها و برنامه‌های تلفن‌های هوشمند نمونه‌هایی از چگونگی ساده‌سازی فرایندهای داخلی شرکت توسط اینشورتک هستند. شرکت‌های بیمه برای پاسخ به سوالات مشتریان، دیگر نیازی به استخدام کارمندان خدمات مشتری ندارند. بسیاری از این سوالات را می‌توان با چت‌بات‌هایی پاسخ داد که به طور خودکار و به صورت شبانه روز به سوالات پاسخ می‌دهند. این امر علاوه بر ساده‌سازی و بهبود تجربه‌ی مشتریان، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت نیز می‌شود.

نرم افزارهای تلفن‌های هوشمند نیز تجربه‌ی مشتری را بهبود می‌بخشند. مشتری می‌تواند به جای چاپ عکس‌ها و مجوزها و سایر مدارک، به سادگی با موبایل خود یک عکس را انتخاب و از طریق نرم افزار ارسال کند. این باعث صرفه‌جویی در وقت و منابع مشتری و شرکت می‌شود. 

انواع اینشورتک

در این‌جا برخی از انواع رایج اینشورتک که توسط شرکت‌های بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد را معرفی خواهیم کرد. برخی از این فناوری‌ها سرانجام توسط فناوری‌های جدید کنار گذاشته می‌شوند، در حالی که برخی دیگر تکامل می‌یابند و از جنبه‌های مهم اینشورتک باقی می‌مانند.

هوش مصنوعی

اصطلاح هوش مصنوعی (Artificial Intelligence | AI) به نرم افزاری گفته می‌شود که می‌تواند عملکردهایی را که به طور معمول توسط انسان انجام می‌شود، مانند استدلال و یادگیری، انجام دهد. چت‌بات‌ها که اساسا برنامه‌های رایانه‌ای هستند و می‌توانند با مشتریان ارتباط کلامی یا متنی داشته باشند، نمونه‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی در اینشورتک هستند. 

یادگیری ماشین

یادگیری ماشین (Machine Learning | ML)، که زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است نیز می‌تواند در اینشورتک مورد استفاده قرار گیرد. یادگیری ماشین، همان‌طور که از نام آن پیداست، یک فناوری است که به ماشین‌ها این امکان را می‌دهد که با گذشت زمان «یاد بگیرند». در این فناوری از الگوریتم‌هایی برای تقلید از شبکه‌های عصبی در مغز انسان استفاده می‌شود. یادگیری ماشین به کامپیوتر این امکان را می‌دهد تا به جای پیروی از دستورالعمل‌های خاص، با استخراج الگوها از داده‌های خام دانش کسب کند. 

شرکت‌های بیمه مقادیر زیادی داده را جمع‌آوری می‌کنند، اما شرکت‌هایی که از اینشورتک بهره نمی‌برند تنها از 10 درصد این داده‌ها استفاده می‌کنند. یادگیری ماشین، شرکت‌های بیمه را قادر می‌سازد تا داده‌های خود را به شکل موثرتری استخراج کرده و اطلاعات ارزشمندتری را از آن‌ها به دست آورند. در ادامه برخی از روش‌های استفاده‌ی شرکت‌های بیمه از یادگیری ماشین را خواهیم گفت:

  • مدل‌سازی ریسک: تجزیه و تحلیل داده‌ها به منظور پیش‌بینی ریسک و ضررهای آینده
  • مدل‌سازی تقاضا: استفاده از مدل‌های ریاضی برای تخمین حق بیمه و پیش‌بینی تقاضا برای خدمات
  • تشخیص کلاه‌برداری: شناسایی الگوهای متقلبانه، که توسط انسان به راحتی قابل تشخیص نیستند، با استفاده از یادگیری ماشین
  • پردازش شکایات: خودکار کردن گزارش شکایات و پردازش آن‌ها
  • پذیره‌نویسی: استفاده از یادگیری ماشین برای کمک به پذیره‌نویسان در تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از متقاضیان، تشخیص خطاها، و تایید صحت

اینترنت اشیا

نوع دیگری از اینشورتک، استفاده از اینترنت اشیا (Internet of Things | IoT) است. این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که اشیا و دستگاه‌های معمولی (مانند یخچال، تلویزیون، خودرو و …) به اینترنت متصل شوند. نمونه‌ای از اینترنت اشیا، تله‌ماتیک (Telematics) است، استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی در وسایل نقلیه برای جمع‌آوری، ذخیره و انتقال داده‌ها از طریق شبکه. بسیاری از کسب و کارهای صاحب ناوگان وسایل نقلیه، آن‌ها را به دستگاه‌های دارای GPS مجهز می‌کنند. از این دستگاه‌ها می‌توان برای ردیابی مکان وسایل نقلیه و اندازه‌گیری سرعت رانندگی، الگوهای ترمز، شتاب و سایر عادات استفاده کرد. شرکت‌های بیمه خودروی تجاری می‌توانند از داده‌های دستگاه‌ها برای ارائه‌ی تخفیف، بهبود ایمنی و تجزیه و تحلیل حوادث استفاده کنند. 

فناوری‌های پوشیدنی، مانند Fitbits و ساعت اپل، مثال دیگری از اینترنت اشیا است که می‌تواند در اینشورتک مورد استفاده قرار گیرد. شرکت‌های بیمه می‌توانند انگیزه‌ای برای مشتریان برای استفاده از این فناوری‌ها هنگام رانندگی ارائه دهند.

نرم افزارهای تلفن هوشمند

نرم افزارهای تلفن‌های هوشمند در اینشورتک می‌توانند هم برای مشتریان، و هم کسب و کارها طراحی شوند. این نرم افزارها روند بیمه‌ی افراد را برای هر دو طرف معامله ساده می‌کنند.

پهپادها

برخی از شرکت‌های بیمه، به خصوص شرکت‌های بیمه املاک، از پهپادها استفاده می‌کنند. در شرایط خطرناک، مثلا هنگام وقوع سیل، زلزله و آتش‌سوزی، می‌توان وضعیت املاک را با استفاده از پهپادها بررسی نمود. همچنین ممکن است شرکت‌های بیمه از پهپادها برای بررسی و تصویربرداری از محل تصادف خودروها استفاده کنند. این فناوری می‌تواند به ایمن‌سازی محل کار شما نیز کمک کند.

جمع بندی: اینشورتک چیست؟

  • به طول کلی، اینشورتک شامل هر فناوری که توسط شرکت‌های بیمه برای ساده‌سازی فعالیت‌های خود، ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان، و یا صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده شود می‌شود.
  • نمونه‌های متداول اینشورتک، چت‌بات‌ها و نرم افزارهای تلفن‌های هوشمند هستند.
  • اینشورتک یک تجارت بسیار بزرگ است؛ بیش از 16.5 میلیارد دلار بودجه بین سال‌های 2010 و 2019 برای استارتاپ‌های اینشورتک در نظر گرفته شده است.
  • شرکت‌های بیمه اطلاعات حساسی را در مورد مشتریان خود نگه می‌دارند؛ بنابراین حفظ حریم شخصی مشتریان و امنیت داده‌ها از اهمیت بسیار بالایی برای شرکت‌های اینشورتک برخوردار است.

منبع: THEBALANCESMB

مطالب پیشنهادی


ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید