درگاه پرداخت اختصاصی پی‌ پینگ
جذب مشتری و افزایش فروش

راهکارهای موثر برای جذب مشتری و افزایش فروش

تیم محتوایی پی‌پینگ در کسب و کار ۱۴۰۰/۰۳/۰۸

هر کسب و کاری که داشته باشید، حتما چند رقیب جدی در بازار دارید. تعداد این رقیب‌‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و از این رو، برای موفقیت باید از راهکارهای موثر برای جذب مشتری و افزایش فروش استفاده کنید.

هیچ کسب و کاری بدون مشتری موفق نخواهد بود. به همین دلیل، می‌توان گفت که حفظ مشتریان قبلی و جذب مشتریان جدید برای بقا و کسب جایگاه بهتر در بازار ضروری است.

مالکان کسب و کارهای مختلف همیشه به تبلیغات و بازاریابی برای افزایش فروش نیاز دارند و حتی بزرگترین و معروف ترین برندهای دنیا هم همچنان تلاش می‌کنند تعداد مشتریان خود را افزایش دهند.

اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد هزینه جذب مشتری جدید تقریبا ۱۰ برابر حفظ مشتری قبلی است، مزایایی که این کار در دراز مدت به همراه دارد بیشتر از هزینه‌ای است که صرف آن می‌شود.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:

چند روش کارآمد و اصولی برای جذب مشتری و افزایش فروش

یک وب سایت طراحی و راه اندازی کنید

امروزه اینترنت به تمامی ابعاد زندگی نفوذ کرده است و تاثیر آن قابل انکار نیست. در حقیقت، بسیاری از افراد برای پیدا کردن محصول یا خدمات مورد نظر خود قبل از هر کاری اقدام به جستجوی آنلاین می‌کنند.

به همین دلیل، باید با طراحی یک وب سایت برای کسب و کارتان، در فضای آنلاین حضور موثر داشته باشید. وب سایت در واقع مثل ویترین مغازه عمل می‌کند و باعث می‌شود هر کسی در هر جای دنیا بتواند محصولات شما را ببیند.

فراموش نکنید که هیچ وب سایتی بدون سئو کامل نیست و سئو در واقع برگ برنده شما است. اگر می‌خواهید مشتریان جدید شما را ببینند، باید در صفحه نمایش نتایج جست و جوی گوگل رتبه بالایی داشته باشید که این کار فقط با سئو امکان پذیر است.

علاوه بر این، طراحی وب سایت و سرعت بارگذاری آن نیز تاثیر زیادی روی برداشت مشتریان بالقوه از کسب و کار شما و قصد خرید آن‌‌ها دارد.

اگر تخصصی در این زمینه ندارید، می‌توانید از شرکت‌‌هایی که در زمینه طراحی وب سایت و سئو فعالیت می‌کنند کمک بگیرید.

برای جذب مشتری و افزایش فروش تبلیغ کنید

یکی از موثرترین روش های جذب مشتری و افزایش فروش، تبلیغات است. اگرچه تبلیغات ممکن است هزینه بالایی داشته باشد، بازده‌ای که در بلند مدت فراهم می‌کند به نفع کسب و کارتان خواهد بود.

در حال حاضر، روش های زیادی برای تبلیغات وجود دارد که با توجه به نوع کسب و کار و مخاطبان هدف می‌توانید یک یا چند مورد را انتخاب کنید.

برای مثال، می‌توانید از تبلیغات آنلاین، تراکت یا بیلبورد برای معرفی کسب و کارتان و جذب مشتریان جدید استفاده کنید. تبلیغات تلویزیونی نیز یکی از کارآمدترین روش های شناساندن کسب و کار به مشتریان جدید و جذب آن‌‌ها است.

 

اطلاعات کاملی در مورد مشتریان و نیازهای آن‌‌ها داشته باشید

مشتریان سنگ بنای موفقیت کسب و کار هستند. بنابراین، باید آن‌‌ها را بشناسید و در جهت راضی کردن آن‌‌ها تلاش کنید.

نکته مهم این است که مشتریان و اولویت‌‌‌های آن‌‌ها مدام در حال تغییر است. شما به عنوان مالک کسب و کار، باید شناخت کاملی از مشتریان خود و تغییرات رفتاری آن‌‌ها داشته باشید تا بتوانید نیازهای آن‌‌ها را برآورده کنید.

از تجربه جذب مشتری رقبا درس بگیرید

هر نوع کسب و کاری که داشته باشید، بدون شک چند رقیب جدی در بازار خواهید داشت که تلاش می‌کنند مشتریان را به خود جذب کنند. بنابراین، باید بدانید که کسب و کارهای رقیب چه کاری انجام می‌دهند و از چه تکنیک هایی استفاده می‌کنند.

رقابت بسیار چالش برانگیز است. با این حال فرصتی عالی برای رشد و افزایش فروش نیز محسوب می‌شود، به ویژه اگر از نقاط ضعف رقبا و نقاط قوت کسب و کارتان به درستی استفاده کنید.

رقبای موفق خود را همواره تحت نظر داشته باشید و بررسی کنید که از چه روش هایی برای بازاریابی استفاده می‌کنند، چه تکنیک هایی به کار می‌برند و چه چیزی به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

با این کار حتی ممکن است متوجه ضعف آن‌‌ها و رویکردهای نادرست شان شوید و به این ترتیب با اجتناب از آن‌‌ها جایگاه بهتری در بازار پیدا کنید.

فروش سرد را جدی بگیرید

فروش سرد (cold calls) اصطلاحی در بازاریابی است که به تماس با مشتری بالقوه با هدف جذب او اشاره می‌کند.

منظور از سرد در این اصطلاح این است که مشتری هیچ پیش زمینه‌ای در مورد کسب و کار و محصولات آن ندارد.

اگرچه این روش معمولا مورد انتقاد قرار می‌گیرد و حتی ممکن است منسوخ شده به نظر برسد، همچنان یکی از روش‌‌ ها‌‌ی کارآمد برای جذب مشتری جدید و افزایش فروش محسوب می‌شود.

از تاثیر رسانه‌‌های اجتماعی مختلف غافل نشوید

امروزه شبکه‌‌های اجتماعی جایگاه مهمی در بازاریابی پیدا کرده‌اند و کمتر کسب و کاری را می‌بینیم که در فضای مجازی فعالیت نداشته باشد.

نیازی نیست در تمام شبکه‌‌‌های اجتماعی فعالیت کنید، بلکه حضور جدی در یک یا دو شبکه‌ اجتماعی بهتر از داشتن اکانت غیر فعال در تمامی شبکه‌‌ها است.

اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر از مهمترین شبکه‌‌های اجتماعی حال حاضر هستند که با فعالیت در آن‌‌ها می‌توانید ارتباط بهتری با مشتریان خود برقرار کنید و کسب وکارتان را به مشتریان جدید معرفی کنید.

علاوه بر این، رسانه‌‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند از نظرات، نیازها و ترجیحات مشتریان خود باخبر شوید و فعالیت کسب و کارتان را بر اساس این موارد سازماندهی کنید.

جذب مشتری و افزایش فروش در شبکه های اجتماعی

محصولات و خدمات منحصر به فرد ارائه کنید

یکی از راهکارهای موثر برای جذب مشتری و افزایش فروش ارائه محصولات یا خدمات نوآورانه و منحصر به فرد است. مشتریان بیش از هر چیز دیگری به کیفیت محصول و متفاوت بودن آن توجه می‌کنند.

بنابراین، تمرکز خود را روی برآورده کردن نیازهای مشتریان بگذارید و چیزی به آن‌‌ها ارائه کنید که بهتر از تمامی موارد مشابه در بازار باشد.

با کسب و کارهای دیگر مشارکت کنید و از قدرت آنها برای افزایش فروش خود استفاده کنید

شاید عجیب به نظر برسد ولی کسب و کارهای دیگر نیز می‌توانند به شما کمک کنند مشتریان جدید جذب کنید و فروش تان را افزاش دهید.

علاوه بر شما، قطعا کسب و کارهای دیگری نیز وجود دارند که به دنبال رشد و افزایش مشتریان خود هستند. مشارکت با کسب و کارهایی که پایگاه مشتری مشابه دارند ولی رقیب مستقیم شما محسوب نمی‌شوند یک روش عالی برای بازاریابی و جذب مشتریان جدید است.

به این منظور، با کسب و کاری مشارکت کنید که معتبر و خوشنام باشد و محصولات باکیفیت ارائه کند. در غیر این صورت، مشارکت ممکن است پیامدهای منفی به همراه داشته باشد و اعتماد مشتریان فعلی تان را نیز خدشه دار کند.

 برای افزایش فروش از جادوی تخفیف استفاده کنید

یکی از راه‌ های خوب و موثر برای افزایش فروش و جذب مشتری، حراج‌‌های مناسبتی و ارائه تخفیف‌های خوب است.

تخفیف همیشه توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند و کمتر کسی می‌تواند در برابر وسوسه خرید کالایی که با قیمت کمتری ارائه می‌شود مقاومت کند. اگر کسب و کارتان را به تازگی راه اندازی کرده‌اید یا به دنبال جذب مشتری جدید هستید، ارائه کد تخفیف یا حراج‌‌های فصلی یک راهکار عالی هستند.

خرید یک محصول جدید برای مشتری ریسک به همراه دارد و تخفیف باعث می‌شود این ریسک کمتر به نظر برسد. اگر محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید کیفیت خوبی داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتری بعد از پایان تخفیف نیز دوباره محصول را بخرد.

فراموش نکنید که میزان تخفیف نباید به قدری زیاد باشد که محصول را بی ارزش نشان دهد و از طرف دیگر باید به اندازه‌ای باشد که مشتری به خرید آن ترغیب شود.

جذب مشتری با تخفیف

 

برای جذب مشتری جدید از مشتریان وفادارتان کمک بگیرید

مشتریان وفادار دارایی ارزشمندی برای کسب و کار هستند و می‌توان از آن‌‌ها به عنوان منبع جذب مشتری جدید و افزایش فروش استفاده کرد. اگر رضایت مشتریان قبلی خود را کسب کرده‌اید، از آن‌‌ها بخواهید محصولات و خدمات شما را به دیگران معرفی کنند.

برای مثال، از آن‌‌ها بخواهید کسب و کارتان را در شبکه‌‌های اجتماعی خود معرفی کنند یا محصولی را که از شما خریده‌اند با دیگران به اشتراک بگذارند. برای ایجاد انگیزه نیز می‌توانید بابت هر پست معرفی یا ارجاع مشتری جدید یک کد تخفیف یا پاداش ارائه دهید.

در جشنواره و رویدادهای اجتماعی شرکت کنید

هر ساله رویدادهای مختلفی در صنایع مختلف در سطح محلی و ملی برگزار می‌شوند که فرصت خوبی برای رشد کسب و کار هستند. با این حال، لازم نیست در تمام این رویدادها شرکت کنید.

با شرکت در جشنواره و رویدادهای اجتماعی نه تنها کسب و کارتان را به مشتریان جدید معرفی می‌کنید، بلکه شناخت شما از آن‌‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این، با شرکت در رویدادها و فعالیت‌‌های خیرخواهانه نیز می‌توانید یک تصویر مثبت از کسب و کارتان بسازید و مشتریان بیشتری جذب کنید. نظرسنجی‌‌ها نشان می‌دهد مشتریان بیشتر جذب کسب و کارهایی می‌شوند که بخشی از درآمد خود را صرف کمک به جامعه یا محیط زیست می‌کنند.

علاوه بر این، می‌توانید به مناسبت‌‌های مختلف رویدادهای مستقل برگزار کرده و از برنامه‌‌های تفریحی و مسابقه افراد را به شرکت در آن‌‌ها ترغیب کنید.

خدمات پس از فروش و رسیدگی به مشکلات مشتریان را بهبود ببخشید

تکمیل فرآیند فروش به معنی پایان کار نیست، بلکه آغاز تعهد است. همانطور که گفتیم مشتریان مهمترین دارایی کسب و کار شما هستند. بنابراین، پشتیبانی و خدمات پس از فروش با راضی نگه داشتن مشتریان و تشویق آن‌‌ها به خرید دوباره نقش مهمی در موفقیت کسب و کار دارد.

خدمات رسانی به مشتریان بعد از خرید و رفع مشکلات آن‌‌ها باعث ایجاد وفاداری و افزایش ارزش برند می‌شود و نقش اساسی در تقویت پیوند بین کسب و کار و مشتریان ایفا می‌کند.

مشتریان راضی تجربه مثبت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و به این ترتیب باعث جذب مشتریان جدید و افزایش فروش می‌شوند. بدیهی است که خدمات پس از فروش هزینه‌‌های اضافی به دنبال دارد ولی پیامدهای مثبت آن در دراز مدت این هزینه‌‌ها را جبران خواهد کرد.

سخن پایانی

بازار فروش همیشه داغ و رقابتی است و کسب و کارها مدام تلاش می‌کنند پایگاه مشتری خود را با کمک روش‌‌ ها‌‌ی مختلف افزایش دهند.

فروش بیشتر به معنی سودآوری بیشتر است و به این ترتیب می‌توان گفت که فروش در حقیقت معیار موفقیت کسب و کار شما است.

چه یک کسب و کار سنتی داشته باشید و چه به صورت آنلاین فعالیت کنید، برای موفقیت و باقی ماندن در بازار به تکنیک‌‌ ها‌‌ی جذب مشتری و افزایش فروش نیاز دارید.

در این مقاله تکنیک های افزایش فروش موفق را بخوانید.

این تکنیک‌‌ ها‌‌ بسیار متنوع هستند و بعضی از آن‌‌ها ممکن است برای کسب و کار شما مناسب نباشند. بنابراین، باید شناخت کاملی از کسب و کار، اهداف و منابع خود داشته باشید و موثرترین راهکار را برای جذب مشتری و افزایش فروش انتخاب کنید.

مطالب پیشنهادی


نظرات کاربران


shayan

۰۰/۰۳/۰۸ ۱۱:۱۲

راهکارای جذابی بود. طوری که قابل اجرا برای هر کسب و کاری هستن

ارسال نظر

نام
نام خود را وارد کنید
ایمیل
ایمیل خود را وارد کنید